A heidelbergi Ruprecht-Karls Egyetem munkatársainak nemrég publikált kutatása szerint
bizonyos feltételek mellett a Facebooktól távol maradók, a nem
Facebook-tagok baráti kapcsolatrendszerének mintegy 40%-a is helyesen
megjósolható. Következtetni lehet egy nem Facebook-tag szexuális
irányultságára vagy a politikai nézeteire is.
A Transindex Horvát Ágnes kutatóval, a tanulmány egyik szerzőjével készített interjút a témában.
A
tanulmány szerint a nem Facebook-tagok baráti kapcsolatrendszerének
mintegy 40%-a helyesen megjósolható. Konkrét példák szintjén mit jelent,
hogy megjósolható a kapcsolatrendszer?
A kutatásban azoknak a kapcsolathálóját, egymáshoz fűződő viszonyát
vizsgáltuk, akik nem regisztráltak a Facebookra. Arra az eredményre
jutottunk, hogyha egy közösségi hálónak - például Facebooknak - elegendő
információja van, eldöntheti, hogy például Dani és Kati ismeri-e
egymást vagy sem, anélkül hogy bármelyikük Facebook felhasználó lenne.
Hogyan lehetséges ez? Az úgynevezett "friend finder" (barátkereső)
funkción keresztül. Ez egy kényelmes módszer arra, hogy egy
kattintással kiderítsük, melyik ismerőseinkkel léphetünk kapcsolatba a
Facebookon. Regisztrációkor sok új tag kihasználja ezt a lehetőséget, és
számos ismerőse email-címét feltölti az oldalra. Csakhogy ekkor nem
Facebook-tagok email-címei is bekerülnek az adatbázisba.
Ha Daninak és Katinak elég sok ismerőse facebookozik, és használta ezt a
funkciót, akkor az esetek 40%-ában kideríthető, hogy ismerik-e egymást.
A 40% számottevő, hiszen véletlenszerű találgatással a kapcsolatok
mindössze 2%-át jósolnánk meg helyesen. Mi több, 40% csak egy
konzervatív, óvatos közelítés. Ha figyelembe vesszük, hogy Facebook
bizonyos közösségekben nagyon elterjedt, pl. az amerikai egyetemeken nem
ritka a 85-90%-os lefedettség - Erdélyre sajnos nincs adatom -, és hogy
az email-listák automatikus feltöltése nemrégiben még alapértelmezett
beállítás volt, jóslataink 60%-ban lesznek helyesek.
Hozzá kell tenni, hogy kutatásunk során csak a kapcsolatokra vonatkozóan
voltak adataink. A Facebooknak változatos és részletes információi
vannak felhasználóiról, amelyek alapján várhatóan szinte egészében
felderíthetők, megfejthetők a távol maradók kapcsolatrendszere.
Azt értem, hogy a Facebook-tagok
kapcsolatrendszeréből rá lehet jönni bizonyos információkra. A nem
Facebook-tagok kapcsolatrendszerét viszont hogyan lehet megjósolni? Van
ebben annak szerepe, hogy milyen információkat (email-cím, fotók,
videók, bejegyzések) osztunk meg magunkról?
Mi az előrejelzéshez pusztán a kapcsolatrendszert használtuk fel.
Megvizsgáltuk, hogy milyen szabályok, jellemzők szerint kapcsolódnak a
Facebook-tagokhoz azok a nem Facebook-tagok, akik ténylegesen ismerik
egymást. Kitüntetett szerepet kaptak a közös ismerősök, hiszen két
személy, akinek számos közös ismerőse van, nagy valószínűséggel ismeri
egymást.
Lényeges volt továbbá, hogy mennyire voltak népszerűek a közös
ismerősök, ugyanis közösségi hálókon a népszerű személyek ismerősei
többnyire szintén népszerűek. Ezek és hasonló felismerések alapján
kiderítettük, hogy hogyan jellemezhető számszerűleg a kapcsolatban levő
nem Facebook-tagok hálója. Ismerve ezek a jellemzőket, két Facebooktól
távol maradó személyről el tudtuk dönteni, hogy csakugyan ismerik
egymást vagy sem.
A megosztott információkat illetően a mi kutatásunk nem mérvadó, hiszen
az egyetlen információ, amit a mi esetünkben a Facebook-tagok
megosztanak, az az email-listájuk. De következtetésünk alapján már ez is
elegendő a kapcsolatok számottevő részének előrejelzéséhez.
Említettek pár tényt amire következtetni lehet,
ilyen a szexuális irányultság és a politikai nézet. Ezen kívül még
milyen információk deríthetőek ki?
Konkrétan ezt a két tanulmányt ismerem, valószínűleg az illető kutatók
azért koncentráltak erre a két kényes pontra, mivel ezek esetében
számítunk a legkevésbé arra, hogy megjósolhatók. Belátásom szerint
módszereiket ki lehet terjeszteni például az életkor, hozzávetőleges
lakhely, munkakör, hobbi, érdeklődési kör vagy vásárlási szokások
vizsgálatára is.
Mi több, mivel sokan ezt nem tekintik szorosan a privát szférához
tartozó információnak, valószínűleg sokkal könnyebb itt a kevés hiányzó
adat felderítése. Hangsúlyoznom kell ellenben, hogy adatok hiányában mi
nem vizsgáltuk a személyes információk megjósolhatóságát. Az említett
kutatások azért lényegesek számunkra, mert elképzelhető, hogy a tagok
Facebook-profiljához hasonlóan a nem Facebook-tagokról is gyártható
úgynevezett árnyékprofil. Erről a lehetőségről több ízben cikkezett a sajtó az utóbbi időben. Tudtunkkal mi vagyunk az elsők, akik ténylegesen számolgattak is ebben az irányban.
A Facebooknak ebből milyen előnye származik? Van információ arra, hogy ezeket valóban felhasználja?
Köztudottan nagyon sok cég és szervezet érdekelt a Facebook
rendelkezésére álló adatokban. Ahogyan nincs bizonyítékunk arra, hogy
Facebook eladná az adatokat, azt sem zárhatjuk ki, hogy megteszi. Holott
a felhasználók nem fizetnek a szolgáltatásért, a Facebook milliókat
keres. Csak remélhetjük, hogy nyereségét a személyre szabott reklámokból
szerzi.
Ebben a kérdésben felhívnám az emberek figyelmét egy példára, az úgynevezett "social reputation monitoring sevice"-re.
Olyan cégekről van szó, akik a befizető szülőknek rendszeres
időközönként beszámolót küldenek kamasz gyerekeik facebookos
tevékenységéről. Azaz anélkül, hogy a szülő gyereke "barátja" lenne a
Facebookon, követheti, hogy az milyen képeket tölt fel, hova ígérkezik
el, mit beszél más felnőttekkel, vagy mikor használ illetlen szavakat.
Hogy milyen kapcsolatban állnak a szóban forgó cégek a Facebookkal,
természetesen nem tisztázott. Egy ilyen szolgáltatás az Egyesült
Államokból a Social Shield.
Mit jelent ez a nem Facebook-tagok számára?
A Facebook-tagoknak adatvédelmi szerződésük van a céggel. Ez egyrészt
azt jelenti, hogy a felhasználók egyetértenek a cég szabályaival,
másrészt pedig a cégnek is vannak bizonyos kötelezettségei velük
szemben. A nem Facebook-tagok ennél sokkal kiszolgáltatottabbak.
Kutatásunk alapján róluk is lényeges információk gyűjthetők, miközben ők
ennek akár tudatában sincsenek, és nincs egy tisztázott jogi keret sem,
ami alapján adott esetben védekezhetnének.
Hogyan érezhetik magukat biztonságban a nem Facebook-tagok?
Teljesen megnyugtató válaszom nincs erre a kérdésre. A nem
Facebook-tagokról úgy szerez információt a közösségi hálózat, hogy
facebookos ismerőseik megadják az email-címüket. A mi következtetésünk
ezért az, hogy a társadalomnak szüksége van egy körültekintőbb
egyezményre arra vonatkozóan, hogy milyen körülmények között lehet egy
email-címet továbbadni. Ugyanis bármennyire ártatlannak tűnik önmagában
egy email-cím, adott kontextusban számos információval társulhat, és
első látásra nehéz eldönteni, hogy különböző számítógépes módszerekkel
mi minden tudható meg belőle.
Az ellen, hogy a közösségi oldal a nem Facebook-tagok email-címeit is
tárolja, azt tehetjük, hogy a tagok a Facebookra való belépés után erre a linkre kattintva kitörölhetik a platform által tárolt email-címeket.
Mennyire általános ez a jelenség? Csak a Facebook tudna árnyékprofilokat előállítani?
Az algoritmusunk elvileg ugyanúgy működik más közösségi oldalak esetében
is, ha ismertek a hálózaton belüli kapcsolatok, illetve tudjuk, hogy
melyik hálózaton kívüli személyeket ismerik a tagok. A Facebooknál az
email-címeken kívül ez az ún. "photo tagging" opcióval is
működik, mivel a képeken név szerint be lehet jelölni a nem
Facebook-tagokat is. De elmondható, hogy általánosan előrejelezhetünk
kapcsolatokat olyan közösségi hálók esetén, amikhez kapcsolódik egy
levelezőprogram. A Google+ ilyen tekintetben szintén egy példa lehetne.
Forrás: Transindex
1 megjegyzés:
mindenképpen elgondolkodtató...
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.