Előre jelezheti-e az online országhangulat a munkanélküliségi ráta változását? Egy izgalmas újdonság: az ENSZ és a SAS a felhasználók által létrehozott publikus online
tartalmak elemzésével azonosítja be a munkanélküliségi hullámokat
előrejelző és követő indikátorokat.
Az Egyesült Nemzetek Szervezetének (ENSZ) Global Pulse kezdeményezése a
SAS-sal együttműködve mutatott rá arra, hogy az online beszélgetések
kiegészíthetik a hivatalos statisztikákat. Ezek a tartalmak ugyanis
olyan előrejelző (leading) és követő (lagging) indikátorokat rejtenek,
amelyek rávilágíthatnak arra, hogy például a munkanélküliek mit éreznek,
és hogyan birkóznak meg ezzel az élethelyzettel. A kutatás során az
állástalansággal kapcsolatos publikus közösségi társalgásokban megjelenő
hangulatokat és témákat vetették össze a hivatalos munkanélküliségi
statisztikákkal. A szakemberek az üzleti analitikai szoftverek és
megoldások vezető szállítójának számító SAS eszközeivel mintegy
félmillió amerikai és ír blog, fórum és híroldal online tartalmát,
valamint 2 évnyi közösségi médiában megjelent adatot elemeztek.
A
projekt azt vizsgálta, hogy a közösségi médiában megosztott érzelmek és
információk, valamint más, online, felhasználók által létrehozott
tartalmak segíthetik-e a változó foglalkoztatottsági helyzet emberek
érzékelésére és döntéseire gyakorolt hatásainak megértését, és ha igen,
hogyan támogathatják mindezt. A kutatás elsődleges célja az volt, hogy a
közösségi médiában megjelent kvalitatív információkat összevesse a
munkanélküliségi adatokkal - a projekt az Egyesült Államok és Írország
2009. június és 2011. június közötti ilyen típusú tartalmaira fókuszált.
A világszervezet választása azért esett erre a két országra, mert
esetükben elterjedt a közösségi média használata, valamint a
közelmúltbeli és jelenlegi gazdasági válság komoly hatást gyakorolt a
foglalkoztatásra.
Az ENSZ Global Pulse kutatása két kérdésre
kereste a választ: Találhatók-e olyan indikátorok az online
beszélgetésekben, amelyek előre jelezhetik a közelgő munkanélküliséget?
Valamint ezek az online tartalmak segíthetik-e a politikai döntéshozókat
az érintett egyének által alkalmazott kezelési stratégiák típusainak és
alkalmazási sorrendjének megértésében?
A vizsgálat során a
kutatócsoport először az amerikai és ír blogok, fórumok és híroldalak
anyagai közül kiválasztotta a munkával kapcsolatos online
beszélgetéseket. Ezt követően minden egyes tartalomhoz hozzárendeltek
egy hangulati pontszámot a társalgás hangvétele - például boldogság,
lehangoltság vagy aggodalom - alapján. Azon munkanélküliséggel
kapcsolatos tartalmakat, amelyek más témákkal - például lakhatással,
közlekedéssel, egészségüggyel - is foglalkoztak, szintén
számszerűsítették annak érdekében, hogy bepillantást nyerjenek abba,
hogy a lakosság hogyan birkózik meg az állástalansággal.
Ezt
követően az adatokat kétféleképpen elemezték: az egyik esetben a
számszerűsített hangulati pontszámokat, a másik esetben pedig az egyéni
kezelési stratégiákkal kapcsolatos tartalmak volumenét vetették össze a
munkanélküliségi rátával.
Árulkodó jelek az online beszélgetésekben
Számos hangulati pontérték mutatott erős korrelációt a
munkanélküliségi rátával - ezek az érzelmek lehetnek tehát azok az
indikátorok, amelyek előre jelzik az állástalanság változását. Például
Írországban a "zavaros hangulatú" kategóriába sorolt beszélgetések
volumene 3 hónapos átfutási idővel összefüggést mutatott a
munkanélküliségi rátával. Az is bebizonyosodott, hogy ezek az adatok
értékes információt tartalmaznak arról, hogy az állástalanok hogyan
birkóznak meg ezzel az élethelyzettel. Bizonyos, a munkanélküliség
kezelésével kapcsolatos témák volumenében bekövetkező változás ugyanis
szignifikáns kapcsolatokat mutatott a munkanélküliségi rátával - ezek
rávilágíthatnak az állással nem rendelkező népesség várható reakcióira.
Például az Egyesült Államokban az ingatlan elvesztéséről szóló
beszélgetések a munkanélküliségi ráta emelkedése után két hónappal
növekedtek. Ezeket az indikátorokat a szakemberek a munkanélküliségi
politikák és a szociális védelmi programok fejlesztésére használhatják
fel.
A SAS és az ENSZ Global Pulse projektje bemutatta, hogy a
közösségi média elemzése valósidejű visszajelzést biztosíthat a
politikai döntéshozók számára, és segítségével javulhat a káros hatások
kezelésének képessége. "A magánszektor azért elemzi ezeket az online
tartalmakat, hogy valós időben megértse a vevőit. Ezen új típusú adatok
nagy része a társadalmi fejlődés szempontjából lényeges jeleket
tartalmaz, ezért nekünk is használnunk kell ezt a forrást, hogy már
folyamatában felismerjük, mi is történik." - mondta el Ban Ki-moon ENSZ
főtitkár a világszervezet novemberi közgyűlésén a Global Pulse
kezdeményezés kapcsán.
"A közösségi médiában és az Interneten
megjelenő hatalmas mennyiségű digitális, publikus tartalom kiaknázatlan
kincs." - nyilatkozta I-sah Hsieh, a SAS nemzetközi fejlesztési
részlegének globális vezetője, majd hozzátette: "Ahhoz azonban, hogy egy
szervezet a nyers szöveg elemzésével megtalálja a rejtett jeleket és
érzelmeket, valamint kezelni tudja ezeket az óriási adattömegeket és
prediktív analíziseket készíthessen, megfelelő technológiára van
szüksége."
A szövegelemzés további lehetőségei
A fent említett példán túl a szövegelemzés széleskörűen támogathatja
a közszféra és a versenyszféra szervezeteit: segítségével például az
egészségügyi intézmények előre jelezhetik és mérsékelhetik a
járványokat, a kiskereskedő cégek pedig fejleszthetik a termékeiket és
növelhetik a vevőelégedettséget. Ehhez a SAS Text Analytics eszköz
természetes nyelvi feldolgozással és fejlett statisztikai modellezéssel
automatikusan megállapítja a szöveg relevanciát és értelmezi azt,
feltárva a nehezen felismerhető trendeket, mintákat és véleményeket.
Ennek a megoldásnak is köszönhetően a KMWorld magazin márciusban a
tudásmenedzsment 100 legfontosabb vállalata közé sorolta a SAS-t.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.