A jelenlegi gazdasági környezet mellett az átalakulóban lévő
fogyasztói magatartás, valamint az adatok változatossága, növekvő
mennyisége és gyors áramlása is új helyzet elé állítja a vállalatokat
világszerte - olvasható a SAS Institute közleményében.
Minderre megoldást kínálnak az analitikai eszközök, azonban a túlélés
illetve a növekedés érdekében a szervezeteknek már most el kell
kezdeniük alkalmazkodni ehhez az új trendhez - világított rá a napokban
megrendezett SAS Fórum Magyarország 2012 című szakmai konferencia, amely
arra is választ adott, hogy miért valóság, és nem csupán hype a
mostanában olyan sokat emlegetett Big Data jelenség. A rendezvény
rámutatott, hogy az analitikai eszközök nem csak a magánszektor
szereplőinek munkáját segíthetik, hanem hatékonyan támogathatják a
közszféra számos területét, beleértve a kormányzati döntéshozatalt is.
Napjainkban
a technológiai innovációknak - például a mobiltelefonoknak,
hűségkártyáknak, intelligens mérőeszközöknek és a közösségi médiának -
köszönhetően folyamatosan hatalmas mennyiségű strukturált és
strukturálatlan adat jön létre, ugyanakkor még az adatrobbanás elején
járunk. A social networking egyelőre gyerekcipőben jár, például
Európában mintegy 30% a Facebook-felhasználók aránya - mondta el Mark
Torr, a SAS Global Technology Practice igazgatója az egyik legnagyobb
hazai üzleti analitikai konferencián. Torr azt is kiemelte, hogy a világ
alapjában véve változik meg, és ez a folyamat nagyon gyors. A holnap
vásárlója mindent megváltoztat, hiszen olyan korban születik, ahol az
internet mindenhol jelen van, a valós idő a normál idő, csaknem minden
kommunikáció digitálisan és publikusan zajlik, és az azonnali személyre
szabás elvárt, nem pedig választható. Az ilyen felfogás szerint élő
fogyasztók mindennapjai - például kommunikáció, közlekedés és
tranzakciók - során rengeteg, a jelenleginél is jóval több adat
keletkezik majd.
Ezekből az adatokból azonban csak akkor jön
létre érték, ha a szervezetek elemzik a rendelkezésükre álló hatalmas
adatmennyiséget, és az így nyert információk birtokában kihasználják az
ebből adódó lehetőségeket. Ugyanakkor ebben a környezetben nem egyszerű
biztosítani, hogy a megfelelő információ, a megfelelő helyen, a
megfelelő időben legyen. Akkor beszélünk Big Data jelenségről, amikor az
adatok meghaladják egy szervezet hagyományos adatbázis-tárolási vagy
feldolgozási képességét.
Új trendek az analitikában
A fenti változások új trendeket eredményeznek az analitikában is,
amely nagyteljesítményű eszközeivel átalakítja az üzleti folyamatokat.
Az
aktuális helyzetben kell optimális megoldást találni, és annyira
gyorsan változik a világ, hogy a 3-5 éves idősorokon történő
adatbányászati modellezés, előrejelzés gyakran nem elégséges.
Ma
már nincs idő arra, hogy egy szervezet napokig várjon egy komplex
elemzésre. A versenyelőny biztosításához azonnali, vagy legalábbis
nagyon gyors döntések szükségesek, sokszor helyben, az adott
megbeszélésen. A gyorsabb munka jobb minőséget is jelenthet, ugyanis ha
az elemzés rövidebb időt vesz igénybe, a szakemberek több mindent
kipróbálhatnak, és megbizonyosodhatnak arról, hogy helyes modellt
állítottak fel, így megalapozottabbá válhatnak a döntések. Továbbá "ha a
rutin döntések gyorsabban meghozhatók, a felszabaduló időben a cégek
olyan stratégiai kérdésekkel foglalkozhatnak, mint például a
fejlesztések" - emelte ki Musza István, a SAS magyarországi cégvezetője a
konferencián.
A nem strukturált adatokban rejlő információra is
szükség van - ilyen adatok például a közösségi médiából, fórumokból,
blogokból, e-mailekből származó szöveges adatok. Bizonyos tanulmányok
szerint egy szervezeten belül elérhető információk minimum 75%-a
strukturálatlan adat, és ez az arány valószínűleg növekedni fog a
közösségi média térnyerésével. Az analitikai eszközökkel ebben az
adathalmazban megtalálhatók a jellemző témák, feltérképezhetők a
kapcsolati hálók, trendek tárhatók fel a véleményekben, érzületekben, és
elemezhető az egyes felhasználók befolyása, de akár a call centerbe
beérkező hívások is.
A konferencián Mark Torr arra is felhívta a
figyelmet, hogy a "nagy adat" ma már a teljes analitikai életciklusra
hatással van, ezért a szűk keresztmetszetek elkerülése érdekében a
szervezeteknek Big Data stratégiában kell gondolkodniuk. A jövő pedig
közelebb van, mint gondolnánk, ezért a cégeknek a túlélés és a növekedés
érdekében el kell kezdeniük alkalmazkodni ehhez a trendhez. Ebben
segítségükre lehetnek a nagyteljesítményű analitikai eszközök, amelyek
akár több milliárdnyi adatsor esetén is képesek biztosítani, hogy egy
szervezeten belül ne robbanjon fel a Big Data bomba.
Analitika a közszférában
A nagy mennyiségű adatok kiaknázásában rejlő lehetőségekkel és
kihívásokkal a közszféra szereplői is szembesülnek - az ő munkájukat,
beleértve a kormányzati döntéshozatalt is, szintén hatékonyan
támogathatják az analitikai megoldások. Jó példa erre a mikroszimuláció,
amellyel modellezhető, hogy az egyes intézkedések milyen hatást
gyakorolnak a gazdasági egységek - például egyének vagy háztartások -
szintjén. A Központi Statisztikai Hivatal pedig a 2011. évi népszámlálás
adatainak központi feldolgozása során használja a SAS eszközét.
A
brit Nuffield Trust független egészségügyi kutatóintézete ugyancsak
alkalmaz analitikai megoldásokat a munkája során. A SAS Fórumon Adam
Roberts, a Nuffield Trust elemzője beszámolt a folyamatban lévő
kutatásukról, amely arra a kérdésre kereste a választ, hogy a népesség
elöregedése vagy a krónikus betegségek megléte okozza-e az egészségügyi
szolgáltatások iránti nagyobb keresletet a következő évtizedben. A
kutatás során végzett becslésük szerint az utóbbi játszik nagyobb
szerepet a kórházi ellátások igénybevételében.
A témával kapcsolatban ld. még: Arról, hogy mit jelent és mire jó a Big Data piackutatas.blog.hu-n található egy írás, az itbusiness.hu pedig egy részletes összefoglalót közölt a témában. Az MTA weboldalán egy olyan magyar projektről lehet olvasni, amely a Big Data feldolgozásának lehetőségeit vizsgálja, a computerworld.hu egy Big Data témájú felmérésről számolt be, a bitport.hu cikke pedig azt szemlélteti, hogy mennyire nagy a "nagy adat".
A Big Data alkalmazási lehetőségéről ld.: A Tesco és a Big Data
A Big Data alkalmazási lehetőségéről ld.: A Tesco és a Big Data
Szerzői jogok és a korrekt információ-felhasználás
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.