A világ leggazdagabb országai (2014) Gyerekvállalás az EU országaiban: szabadságok és járandóságok - infografika Infografika a 0-8 éves gyermekek médiafogyasztási szokásairól Mámor és Instagram - infografika

Megosztás

2010. szept. 26.

Mit gondolnak az arabok? II.rész (világ, identitás, iszlám, média)

Ritkán olvasni arról, hogy az arab országok lakói miként vélekednek. Az alábbiakban egy körükben készített kutatás eredményeit ismertetjük - némelyik meglepő lett. Ebben a részben a világgal, az iszlámmal és a médiával kapcsolatos kérdések.

A Marylandi Egyetem és a Zogby International „Arab közvélemény-kutatásának” keretében 2010 nyarán Egyiptomban, Jordániában, Libanonban, Marokkóban, Szaúd-Arábiában és az Egyesült Arab Emírségekben összesen közel 4000 ember véleményét kérdezte meg az USA-ról, Obamáról, az arab-izraeli konfliktusról, az iráni atomfegyverkezésről, a holokausztról, a segély flottilla megtámadásáról, arról, hogy miképp vélekednek a világról, hogyan viszonyulnak az iszlámhoz, valamint médiahasználati szokásaikról. (Itt az utóbbi három témakör eredményei, a többit az első részben ismertettük.)

Világ
Ha a világon csak egy szuper hatalom lenne az arabok 35%-a azt preferálná, hogy ez Franciaország legyen. 16% választotta Kínát, 13% Németországot, 8% Nagy-Britanniát, 8% Oroszországot, 7% az USA-t, 6% Pakisztánt.
Ha ugyanezen országok egyikében kellene élniük, 51% menne Franciaországba, Kínába viszont csak 6%. Ennél is kevesebben költöznének szívesen az oroszokhoz (3%) vagy Pakisztánba (2%).
Ha viszont egy családtag tanulhatna ezekben az államokban 30% választaná a francia, 24% a német, 21% a brit, és 20% az USA beli oktatást.
A saját országaikon kívül kettő olyat nevezhettek meg a válaszadók, melyek szerintük a legkonstruktívabbak a közel-keleti régió érdekeit tekintve.


Forrás: Shibley Telhami, University Of Maryland

Szintén kettőt választhattak, amikor azt kérdezték tőlük, melyik országok azok, melyek a legnagyobb szabadságot és demokráciát biztosítják lakóiknak.


Forrás: Shibley Telhami, University Of Maryland

A három leginkább tisztelt, csodált vezető a világon Recep Erdogan török miniszterelnök (20%), Hugo Chavez venezuelai elnök (13%), Mahmoud Ahmadinejad iráni elnök (12%).  Sárközy és Oszama bin Laden 6-6 százalékot kapott, 2% pedig még mindig Szaddam Husszeint „isteníti”.


Flickr/storymary
Iszlám és identitás
A kutatók azt is megkérdezték, hogy a kérdezettek véleménye szerint amikor kormányuk döntést hoz, leginkább mit kellene szem előtt tartani, az hogy ez a legjobb legyen a muszlimok, saját országuk, az arabok, vagy a világ számára. Tízből négyen (39%) a muszlim közösség érdekeit mindennél előbbre helyezik, 31% gondolja, hogy saját országuk kellene, hogy a legfontosabb legyen, 23% tette le voksát az arabok mellett és mindössze 5% preferálta a világ érdekeit.
Országok szerint nézve messzemenőkig a marokkóiak állnak leginkább a muszlimok érdekei mellett (64%), a legkevésbé pedig a jordániaiak (15%) és a libanoniak (5%). E két ország lakóinak többsége (53% ill. 60%) azt gondolják, hazájukat kell elsősorban szem előtt tartani. Az arabok mellett a legkevesebben a marokkóiak közül szavaztak (4%), legtöbben pedig a szaúd-arábiaiak közül (36%). A világ érdekeit az Egyesült Arab Emirátusok lakói tartják a legfontosabbnak (15%) legkevésbé pedig az egyiptomiak (2%).
Az identitásuk tekintetében 39% tartja legfontosabbnak azt, hogy muszlim, 32%, hogy országának lakója, 25%, hogy arab és 4%, hogy a világ polgára. Az országok szerinti bontás az előző kérdés megoszlásához hasonlatos. Az, hogy muszlimok a marokkóiak számára a legfontosabb, az hogy saját országuknak lakóik az a jordániaiak és libanoniak számára (58% ill. 55%), az, hogy arabok a szaúdiak számára (34%), és az, hogy a világ polgárai az Egyesült Arab Emirátusokban élők számára (11%). A második legfontosabb identitásnak arabságukat tartják a kérdezettek. Összesítve az első és második identitásra vonatkozó kérdések eredményeit, a válaszadók elsősorban muszlimok, másodsorban arabok, és csak ezután jön állampolgárságuk.

Médiafogyasztás
A kutatásból az arab országok lakosainak médiafogyasztásáról  az derült ki, hogy a megkérdezettek 40%-a gyakran, 31%-a ritkán, 28%-a pedig sosem netezik. Utóbbiak aránya 2008-ban még 52% volt.
A gyakori netezők aránya az Egyesült Arab Emirátusokban a legmagasabb (90%), második a sorban Szaúd-Arábia (63%), a sor végén pedig Egyiptom (28%) és Jordánia (23%) áll. Az Egyesült Arab Emirátusokban és Marokkóban alig akadt olyan válaszadó, aki sosem látogat a világhálóra, viszont Jordániában a megkérdezettek 33%-a, Egyiptomban pedig 42%-a egyáltalán nem használ netet.
Amikor interneteznek a megkérdezettek 73%-a a legtöbb időt arab, 13%-a francia, míg 8%-a angol nyelven íródott oldalon tölti. A francia nyelvű oldalak – nem meglepő módon - elsősorban a marokkóiak körében népszerűek.
A nemzetközi hírekről az arabok elsősorban a TV-ből tájékozódnak (85%), 8% azok aránya, akik inkább a netet preferálják ilyenkor, az újságokat és magazinokat pedig 5% választja.
Amerikai vagy európai filmet, show-t, vagy zenés videót a megkérdezettek 51%-a naponta néz.

Fenti írásom eredetileg a zipp.hu-n jelent meg:
http://zipp.hu/kulfold/2010/09/26/mit_gondolnak_az_arabok_ii_vilag_identitas_iszlam_media_
2010.09.26.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.