Mint az infografikából is látszik a PwC öt olyan megatrendet azonosított, melyek jelentős hatással lehetnek az autóiparban működő vállalatokra. Ezeket a megatrendeket - melyek nem csak az autóipar esetében érdekesek - érdemes külön is kiemelni:
Urbanizáció gyorsulása
A gyorsuló urbanizációs folyamat, azaz
a társadalom városokba tömörülése nem új jelenség. Jelenleg a
társadalom 50%-a él városokban, azonban becslések szerint a következő 25
év alatt ez a mutató eléri a 70-75%-ot további 1-1,5 milliárd ember
vándorlásával. Ezzel 2025-re több mint fél milliárd ember él majd
körülbelül 30 nagyvárosban, amelyek gazdasági ereje pusztán méretük
alapján is meghatározó.
Klímaváltozás és erőforráshiány
A klímaváltozás állandó téma, ami talán a
legszélsőségesebb politikai vitákat váltja ki a megatrendek közül. A klímaváltozás hatására
szigorúbb környezetvédelmi szabályozások várhatóak, a vevők preferenciái
egyre inkább eltolódnak a zöldebb megoldások felé, valamint nőnek a
szélsőséges időjárási viszonyoknak való kitettségből eredő kockázatok
(az elmúlt 30 évben észlelt környezeti katasztrófák száma
megháromszorozódott).
Az erőforrások szűkössége jelentős áremelkedéshez vezethet. Ezek
hatására a befektetések nagy része a hatékonyság növelésére és az
innovációkra fog összpontosulni.
Demográfiai eltolódások
A demográfiai eltolódások között a legjelentősebb a
középosztály erősödése a fejlődő országokban (költekezésük becslések
szerint megkétszereződik 2030-ra), valamint a társadalom elöregedése a
fejlett országokban.
A munkaerőpiac oldaláról vizsgálva az idősödő munkavállalók számának
növekedése mellett szakképzett munkaerő hiánya egyre inkább kihívást
jelent, ami a fejlődésnek komoly gátakat vethet. Az idősebb
munkavállalók foglalkoztatása plusz költséget jelent a vállalatok
számára (oktatás/betanítás, egészségügyi programok átdolgozása), míg a
szakképzett munkaerő megszerzéséért és megtartásáért erős versenyre kell
számítani, jellemzően külföldről kell majd pótolni a hiányt.
Gazdasági erőviszonyok változása
A gazdasági erőviszonyok a nyugati országoktól a keleti
országok felé tolódnak el. A keleti és fejlődő piacok jelenleg a
világpiaci növekedés 85%-át teszik ki, az előrejelzések szerint éves
átlagos 8%-os növekedési rátával hosszú távon, ami növekvő gyártási
kapacitásokat és értékesítéseket eredményez. A G7 országok
vásárlóerő-paritás alapján számított GDP-mutatója ma még ugyan megelőzi
az E7 országok GDP-jét, azonban 2050-re az E7 országok GDP-je a G7
országok GDP-jének kétszeresét fogja elérni. A fejlődő országok
rendkívüli lehetőségeket rejtenek, azonban ehhez alkalmazkodni kell az
eltérő vevői igényekhez, versenykörnyezethez és állami szabályozásokhoz.
Óriási verseny várható, ami már el is kezdődött a fejlődő országok
piacain, hogy a vállalatok elsőként minél nagyobb piaci részesedéseket
tudjanak szerezni felvásárlásokkal, cégösszeolvadásokkal, vagy akár zöld
mezős beruházásokkal.
Technológiai fejlesztések.
Az internet-hozzáféréssel rendelkezők száma globális szinten hamarosan
eléri az 50%-ot míg az internet-csatlakozással rendelkező készülékek
száma 2020-ra elérheti a 6,58 darabot személyenként (ami jelenleg 2
darab/fő). Az új technológiáknak köszönhetően egyre inkább elterjednek a virtuális
üzleti és működési modellek. Vásárlás helyébe egyre inkább a különböző
bérleti struktúrák léphetnek (pl. Zipcar vagy salesforce.com). A
technológiai innovációk révén új versenytársak jelenhetnek meg az új
versenyelőnyök, valamint a hatékonyabb működési lehetőségek
eredményeként.
Forrás és további részletek: http://www.pwc.com/hu/hu/sajtoszoba/2014/autoipar_alkalmazkodas_siker_kulcsa.jhtml
Szerzői jogok és a korrekt információ-felhasználás
További kutatási eredmények, érdekességek Magyarországról és a világról a ZIPP.hu-n
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.