A világ leggazdagabb országai (2014) Gyerekvállalás az EU országaiban: szabadságok és járandóságok - infografika Infografika a 0-8 éves gyermekek médiafogyasztási szokásairól Mámor és Instagram - infografika

Megosztás

2013. júl. 19.

Interaktív Big Mac index grafikon

Az Economist oldalán egy interaktív grafikonon lehet tanulmányozni a Big Mac indexet. (Az oldalról az adatbázis is letölthető excelben.)


Kétféle indexet is ábrázoltak a grafikonon, melyeket öt valutára nézve tekinthetünk meg. A "Raw index" az eredeti Big Mac index, mely a vásárlóerő-paritáson alapul*. Az "Adjusted index" egy korrigált verzió, mely az egy főre eső GDP és a Big Mac árának kapcsolatán alapul - ez reálisabb képet festhet a valuták aktuális értékéről, míg az eredeti index inkább hosszabb távú előrejelzésként funkcionálhat**. (A korrigált indexet annak okán kalkulálták ki, hogy az eredeti Big Mac indexszel kapcsolatban felvetődött egy olyan kritika, miszerint azokban az országokban, ahol olcsóbb a munkaerő költsége, feltételezhetően olcsóbb a hamburger is.) A módosított index kalkulálásához a Big Mac árát az egy főre eső GDP függvényében ábrázolták országonként, majd a grafikon pontjaira egy egyenest illesztettek. Az egyenes fölött található országok valutái felül értékeltek, az alatta lévők alulértékeltek.


A térképen egy országra (illetve az eurozónára) kattintva az alsó ablakban az elmúlt évekre vonatkozó indexek értékeit is láthatjuk.

A legfrissebb adatokat tekintve (2013 július) az eredeti Big Mac index szerint a magyar forint az amerikai dollárhoz képest alulértékelt 17,4 százalékkal, a korrigált index szerint viszont felülértékelt 20,2 százalékkal. Az euró esetében (az egész euróövezetet véve alapul) az eredeti index 2,3 százalékos felülértékeltséget jelez a dollárhoz képest, a korrigált 10,5 százalékosat.

A vizsgált országok közül Norvégiában (7,51 $) a legdrágább a Big Mac. Az EU-n belül Svédországban (6,16 $) kell érte a legtöbbet fizetni, legkevesebbet pedig Lengyelországban (2,73 $) . Az euróövezetet tekintve az átlagár: 4,66 $, Magyarországon 3,76 $. A környező országokat tekintve csak Ausztriában (4,36 $) drágább a Big Mac, mint hazánkban.
* A Big Mac indexről: 1986 óta a "The Economist" c. gazdasági lapban rendszeresen megjelenik a Big Mac Index, mely arról ad tájékoztatást, miként alakul országos összehasonlításban a vásárlóerő. Mivel a szendvics világszerte kapható, összetevői egységesek és állandóak az egyes termelési faktorok, mint a bérleti díjak vagy az áramdíj, a Big Mac egy kis árukosarat jelképez, amely egy bizonyos pénznem aktuális vásárlóerejét tükrözi (http://www.mcdonalds.hu/Company/History.aspx). 
A vásárlóerő-paritás (angolul „purchasing power parity”, rövidítve PPP) egy közgazdasági módszer egy alternatív árfolyam kiszámítására két valuta között. A vásárlóerő-paritás méri, hogy mennyi terméket és szolgáltatást lehet vásárolni egy valutában egy másik valutához mérve, ezzel figyelembe véve a különböző országokban eltérő árakat. Az említett jószágok (termékek és szolgáltatások) egy úgynevezett kosarat alkotnak, aminek a tartalmát megfontoltan kell összeválogatni. (http://hu.wikipedia.org/wiki/V%C3%A1s%C3%A1rl%C3%B3er%C5%91-parit%C3%A1s)
** Az index használhatóságával foglalkozik EZ a cikk.

Szerzői jogok és a korrekt információ-felhasználás

További kutatási eredmények, érdekességek Magyarországról és a világról a ZIPP.hu-n

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.