A világ leggazdagabb országai (2014) Gyerekvállalás az EU országaiban: szabadságok és járandóságok - infografika Infografika a 0-8 éves gyermekek médiafogyasztási szokásairól Mámor és Instagram - infografika

Megosztás

2012. máj. 27.

A nem Facebook-tagokról is sok minden kideríthető a Facebook segítségével

A heidelbergi Ruprecht-Karls Egyetem munkatársainak nemrég publikált kutatása szerint bizonyos feltételek mellett a Facebooktól távol maradók, a nem Facebook-tagok baráti kapcsolatrendszerének mintegy 40%-a is helyesen megjósolható.  Következtetni lehet egy nem Facebook-tag szexuális irányultságára vagy a politikai nézeteire is.  
A Transindex Horvát Ágnes kutatóval, a tanulmány egyik szerzőjével készített interjút a témában.

A tanulmány szerint a nem Facebook-tagok baráti kapcsolatrendszerének mintegy 40%-a helyesen megjósolható. Konkrét példák szintjén mit jelent, hogy megjósolható a kapcsolatrendszer? 

A kutatásban azoknak a kapcsolathálóját, egymáshoz fűződő viszonyát vizsgáltuk, akik nem regisztráltak a Facebookra. Arra az eredményre jutottunk, hogyha egy közösségi hálónak - például Facebooknak - elegendő információja van, eldöntheti, hogy például Dani és Kati ismeri-e egymást vagy sem, anélkül hogy bármelyikük Facebook felhasználó lenne.

Hogyan lehetséges ez? Az úgynevezett "friend finder" (barátkereső) funkción keresztül. Ez egy kényelmes módszer arra, hogy egy kattintással kiderítsük, melyik ismerőseinkkel léphetünk kapcsolatba a Facebookon. Regisztrációkor sok új tag kihasználja ezt a lehetőséget, és számos ismerőse email-címét feltölti az oldalra. Csakhogy ekkor nem Facebook-tagok email-címei is bekerülnek az adatbázisba.

Ha Daninak és Katinak elég sok ismerőse facebookozik, és használta ezt a funkciót, akkor az esetek 40%-ában kideríthető, hogy ismerik-e egymást. A 40% számottevő, hiszen véletlenszerű találgatással a kapcsolatok mindössze 2%-át jósolnánk meg helyesen. Mi több, 40% csak egy konzervatív, óvatos közelítés. Ha figyelembe vesszük, hogy Facebook bizonyos közösségekben nagyon elterjedt, pl. az amerikai egyetemeken nem ritka a 85-90%-os lefedettség - Erdélyre sajnos nincs adatom -, és hogy az email-listák automatikus feltöltése nemrégiben még alapértelmezett beállítás volt, jóslataink 60%-ban lesznek helyesek.

Hozzá kell tenni, hogy kutatásunk során csak a kapcsolatokra vonatkozóan voltak adataink. A Facebooknak változatos és részletes információi vannak felhasználóiról, amelyek alapján várhatóan szinte egészében felderíthetők, megfejthetők a távol maradók kapcsolatrendszere.

Azt értem, hogy a Facebook-tagok kapcsolatrendszeréből rá lehet jönni bizonyos információkra. A nem Facebook-tagok kapcsolatrendszerét viszont hogyan lehet megjósolni? Van ebben annak szerepe, hogy milyen információkat (email-cím, fotók, videók, bejegyzések) osztunk meg magunkról?

Mi az előrejelzéshez pusztán a kapcsolatrendszert használtuk fel. Megvizsgáltuk, hogy milyen szabályok, jellemzők szerint kapcsolódnak a Facebook-tagokhoz azok a nem Facebook-tagok, akik ténylegesen ismerik egymást. Kitüntetett szerepet kaptak a közös ismerősök, hiszen két személy, akinek számos közös ismerőse van, nagy valószínűséggel ismeri egymást.

Lényeges volt továbbá, hogy mennyire voltak népszerűek a közös ismerősök, ugyanis közösségi hálókon a népszerű személyek ismerősei többnyire szintén népszerűek. Ezek és hasonló felismerések alapján kiderítettük, hogy hogyan jellemezhető számszerűleg a kapcsolatban levő nem Facebook-tagok hálója. Ismerve ezek a jellemzőket, két Facebooktól távol maradó személyről el tudtuk dönteni, hogy csakugyan ismerik egymást vagy sem.

A megosztott információkat illetően a mi kutatásunk nem mérvadó, hiszen az egyetlen információ, amit a mi esetünkben a Facebook-tagok megosztanak, az az email-listájuk. De következtetésünk alapján már ez is elegendő a kapcsolatok számottevő részének előrejelzéséhez.

Említettek pár tényt amire következtetni lehet, ilyen a szexuális irányultság és a politikai nézet. Ezen kívül még milyen információk deríthetőek ki?

Konkrétan ezt a két tanulmányt ismerem, valószínűleg az illető kutatók azért koncentráltak erre a két kényes pontra, mivel ezek esetében számítunk a legkevésbé arra, hogy megjósolhatók. Belátásom szerint módszereiket ki lehet terjeszteni például az életkor, hozzávetőleges lakhely, munkakör, hobbi, érdeklődési kör vagy vásárlási szokások vizsgálatára is.

Mi több, mivel sokan ezt nem tekintik szorosan a privát szférához tartozó információnak, valószínűleg sokkal könnyebb itt a kevés hiányzó adat felderítése. Hangsúlyoznom kell ellenben, hogy adatok hiányában mi nem vizsgáltuk a személyes információk megjósolhatóságát. Az említett kutatások azért lényegesek számunkra, mert elképzelhető, hogy a tagok Facebook-profiljához hasonlóan a nem Facebook-tagokról is gyártható úgynevezett árnyékprofil. Erről a lehetőségről több ízben cikkezett a sajtó az utóbbi időben. Tudtunkkal mi vagyunk az elsők, akik ténylegesen számolgattak is ebben az irányban.

A Facebooknak ebből milyen előnye származik? Van információ arra, hogy ezeket valóban felhasználja?

Köztudottan nagyon sok cég és szervezet érdekelt a Facebook rendelkezésére álló adatokban. Ahogyan nincs bizonyítékunk arra, hogy Facebook eladná az adatokat, azt sem zárhatjuk ki, hogy megteszi. Holott a felhasználók nem fizetnek a szolgáltatásért, a Facebook milliókat keres. Csak remélhetjük, hogy nyereségét a személyre szabott reklámokból szerzi.

Ebben a kérdésben felhívnám az emberek figyelmét egy példára, az úgynevezett "social reputation monitoring sevice"-re. Olyan cégekről van szó, akik a befizető szülőknek rendszeres időközönként beszámolót küldenek kamasz gyerekeik facebookos tevékenységéről. Azaz anélkül, hogy a szülő gyereke "barátja" lenne a Facebookon, követheti, hogy az milyen képeket tölt fel, hova ígérkezik el, mit beszél más felnőttekkel, vagy mikor használ illetlen szavakat. Hogy milyen kapcsolatban állnak a szóban forgó cégek a Facebookkal, természetesen nem tisztázott. Egy ilyen szolgáltatás az Egyesült Államokból a Social Shield.

Mit jelent ez a nem Facebook-tagok számára?

A Facebook-tagoknak adatvédelmi szerződésük van a céggel. Ez egyrészt azt jelenti, hogy a felhasználók egyetértenek a cég szabályaival, másrészt pedig a cégnek is vannak bizonyos kötelezettségei velük szemben. A nem Facebook-tagok ennél sokkal kiszolgáltatottabbak. Kutatásunk alapján róluk is lényeges információk gyűjthetők, miközben ők ennek akár tudatában sincsenek, és nincs egy tisztázott jogi keret sem, ami alapján adott esetben védekezhetnének.

Hogyan érezhetik magukat biztonságban a nem Facebook-tagok?


Teljesen megnyugtató válaszom nincs erre a kérdésre. A nem Facebook-tagokról úgy szerez információt a közösségi hálózat, hogy facebookos ismerőseik megadják az email-címüket. A mi következtetésünk ezért az, hogy a társadalomnak szüksége van egy körültekintőbb egyezményre arra vonatkozóan, hogy milyen körülmények között lehet egy email-címet továbbadni. Ugyanis bármennyire ártatlannak tűnik önmagában egy email-cím, adott kontextusban számos információval társulhat, és első látásra nehéz eldönteni, hogy különböző számítógépes módszerekkel mi minden tudható meg belőle.

Az ellen, hogy a közösségi oldal a nem Facebook-tagok email-címeit is tárolja, azt tehetjük, hogy a tagok a Facebookra való belépés után erre a linkre kattintva kitörölhetik a platform által tárolt email-címeket.

Mennyire általános ez a jelenség? Csak a Facebook tudna árnyékprofilokat előállítani? 
 
Az algoritmusunk elvileg ugyanúgy működik más közösségi oldalak esetében is, ha ismertek a hálózaton belüli kapcsolatok, illetve tudjuk, hogy melyik hálózaton kívüli személyeket ismerik a tagok. A Facebooknál az email-címeken kívül ez az ún. "photo tagging" opcióval is működik, mivel a képeken név szerint be lehet jelölni a nem Facebook-tagokat is. De elmondható, hogy általánosan előrejelezhetünk kapcsolatokat olyan közösségi hálók esetén, amikhez kapcsolódik egy levelezőprogram. A Google+ ilyen tekintetben szintén egy példa lehetne.

Forrás: Transindex

1 megjegyzés:

thereal írta...

mindenképpen elgondolkodtató...

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.