A heidelbergi Ruprecht-Karls Egyetem munkatársainak nemrég publikált kutatása szerint
 bizonyos feltételek mellett a Facebooktól távol maradók, a nem 
Facebook-tagok baráti kapcsolatrendszerének mintegy 40%-a is helyesen 
megjósolható.  Következtetni lehet egy nem Facebook-tag szexuális
 irányultságára vagy a politikai nézeteire is.  
A Transindex Horvát Ágnes kutatóval, a tanulmány egyik szerzőjével készített interjút a témában.
A
 tanulmány szerint a nem Facebook-tagok baráti kapcsolatrendszerének 
mintegy 40%-a helyesen megjósolható. Konkrét példák szintjén mit jelent,
 hogy megjósolható a kapcsolatrendszer? 
A kutatásban azoknak a kapcsolathálóját, egymáshoz fűződő viszonyát 
vizsgáltuk, akik nem regisztráltak a Facebookra. Arra az eredményre 
jutottunk, hogyha egy közösségi hálónak - például Facebooknak - elegendő
 információja van, eldöntheti, hogy például Dani és Kati ismeri-e 
egymást vagy sem, anélkül hogy bármelyikük Facebook felhasználó lenne. 
Hogyan lehetséges ez? Az úgynevezett "friend finder" (barátkereső)
 funkción keresztül. Ez egy kényelmes módszer arra, hogy egy 
kattintással kiderítsük, melyik ismerőseinkkel léphetünk kapcsolatba a 
Facebookon. Regisztrációkor sok új tag kihasználja ezt a lehetőséget, és
 számos ismerőse email-címét feltölti az oldalra. Csakhogy ekkor nem 
Facebook-tagok email-címei is bekerülnek az adatbázisba. 
Ha Daninak és Katinak elég sok ismerőse facebookozik, és használta ezt a
 funkciót, akkor az esetek 40%-ában kideríthető, hogy ismerik-e egymást.
 A 40% számottevő, hiszen véletlenszerű találgatással a kapcsolatok 
mindössze 2%-át jósolnánk meg helyesen. Mi több, 40% csak egy 
konzervatív, óvatos közelítés. Ha figyelembe vesszük, hogy Facebook 
bizonyos közösségekben nagyon elterjedt, pl. az amerikai egyetemeken nem
 ritka a 85-90%-os lefedettség - Erdélyre sajnos nincs adatom -, és hogy
 az email-listák automatikus feltöltése nemrégiben még alapértelmezett 
beállítás volt, jóslataink 60%-ban lesznek helyesek. 
Hozzá kell tenni, hogy kutatásunk során csak a kapcsolatokra vonatkozóan
 voltak adataink. A Facebooknak változatos és részletes információi 
vannak felhasználóiról, amelyek alapján várhatóan szinte egészében 
felderíthetők, megfejthetők a távol maradók kapcsolatrendszere.
Azt értem, hogy a Facebook-tagok 
kapcsolatrendszeréből rá lehet jönni bizonyos információkra. A nem 
Facebook-tagok kapcsolatrendszerét viszont hogyan lehet megjósolni? Van 
ebben annak szerepe, hogy milyen információkat (email-cím, fotók, 
videók, bejegyzések) osztunk meg magunkról?
Mi az előrejelzéshez pusztán a kapcsolatrendszert használtuk fel. 
Megvizsgáltuk, hogy milyen szabályok, jellemzők szerint kapcsolódnak a 
Facebook-tagokhoz azok a nem Facebook-tagok, akik ténylegesen ismerik 
egymást. Kitüntetett szerepet kaptak a közös ismerősök, hiszen két 
személy, akinek számos közös ismerőse van, nagy valószínűséggel ismeri 
egymást. 
Lényeges volt továbbá, hogy mennyire voltak népszerűek a közös 
ismerősök, ugyanis közösségi hálókon a népszerű személyek ismerősei 
többnyire szintén népszerűek. Ezek és hasonló felismerések alapján 
kiderítettük, hogy hogyan jellemezhető számszerűleg a kapcsolatban levő 
nem Facebook-tagok hálója. Ismerve ezek a jellemzőket, két Facebooktól 
távol maradó személyről el tudtuk dönteni, hogy csakugyan ismerik 
egymást vagy sem.
A megosztott információkat illetően a mi kutatásunk nem mérvadó, hiszen 
az egyetlen információ, amit a mi esetünkben a Facebook-tagok 
megosztanak, az az email-listájuk. De következtetésünk alapján már ez is
 elegendő a kapcsolatok számottevő részének előrejelzéséhez.
Említettek pár tényt amire következtetni lehet, 
ilyen a szexuális irányultság és a politikai nézet. Ezen kívül még 
milyen információk deríthetőek ki? 
Konkrétan ezt a két tanulmányt ismerem, valószínűleg az illető kutatók
 azért koncentráltak erre a két kényes pontra, mivel ezek esetében 
számítunk a legkevésbé arra, hogy megjósolhatók. Belátásom szerint 
módszereiket ki lehet terjeszteni például az életkor, hozzávetőleges 
lakhely, munkakör, hobbi, érdeklődési kör vagy vásárlási szokások 
vizsgálatára is.
Mi több, mivel sokan ezt nem tekintik szorosan a privát szférához 
tartozó információnak, valószínűleg sokkal könnyebb itt a kevés hiányzó 
adat felderítése. Hangsúlyoznom kell ellenben, hogy adatok hiányában mi 
nem vizsgáltuk a személyes információk megjósolhatóságát. Az említett 
kutatások azért lényegesek számunkra, mert elképzelhető, hogy a tagok 
Facebook-profiljához hasonlóan a nem Facebook-tagokról is gyártható 
úgynevezett árnyékprofil. Erről a lehetőségről  több ízben cikkezett a sajtó az utóbbi időben. Tudtunkkal mi vagyunk az elsők, akik ténylegesen számolgattak is ebben az irányban.
A Facebooknak ebből milyen előnye származik? Van információ arra, hogy ezeket valóban felhasználja?
Köztudottan nagyon sok cég és szervezet érdekelt a Facebook 
rendelkezésére álló adatokban. Ahogyan nincs bizonyítékunk arra, hogy 
Facebook eladná az adatokat, azt sem zárhatjuk ki, hogy megteszi. Holott
 a felhasználók nem fizetnek a szolgáltatásért, a Facebook milliókat 
keres. Csak remélhetjük, hogy nyereségét a személyre szabott reklámokból
 szerzi. 
Ebben a kérdésben felhívnám az emberek figyelmét egy példára, az úgynevezett "social reputation monitoring sevice"-re.
 Olyan cégekről van szó, akik a befizető szülőknek rendszeres 
időközönként beszámolót küldenek kamasz gyerekeik facebookos 
tevékenységéről. Azaz anélkül, hogy a szülő gyereke "barátja" lenne a 
Facebookon, követheti, hogy az milyen képeket tölt fel, hova ígérkezik 
el, mit beszél más felnőttekkel, vagy mikor használ illetlen szavakat. 
Hogy milyen kapcsolatban állnak a szóban forgó cégek a Facebookkal, 
természetesen nem tisztázott. Egy ilyen szolgáltatás az Egyesült 
Államokból a Social Shield. 
Mit jelent ez a nem Facebook-tagok számára?
A Facebook-tagoknak adatvédelmi szerződésük van a céggel. Ez egyrészt 
azt jelenti, hogy a felhasználók egyetértenek a cég szabályaival, 
másrészt pedig a cégnek is vannak bizonyos kötelezettségei velük 
szemben. A nem Facebook-tagok ennél sokkal kiszolgáltatottabbak. 
Kutatásunk alapján róluk is lényeges információk gyűjthetők, miközben ők
 ennek akár tudatában sincsenek, és nincs egy tisztázott jogi keret sem,
 ami alapján adott esetben védekezhetnének.
Hogyan érezhetik magukat biztonságban a nem Facebook-tagok?
Teljesen megnyugtató válaszom nincs erre a kérdésre. A nem 
Facebook-tagokról úgy szerez információt a közösségi hálózat, hogy 
facebookos ismerőseik megadják az email-címüket. A mi következtetésünk 
ezért az, hogy a társadalomnak szüksége van egy körültekintőbb 
egyezményre arra vonatkozóan, hogy milyen körülmények között lehet egy 
email-címet továbbadni. Ugyanis bármennyire ártatlannak tűnik önmagában 
egy email-cím, adott kontextusban számos információval társulhat, és 
első látásra nehéz eldönteni, hogy különböző számítógépes módszerekkel 
mi minden tudható meg belőle.
Az ellen, hogy a közösségi oldal a nem Facebook-tagok email-címeit is 
tárolja, azt tehetjük, hogy a tagok a Facebookra való belépés után erre a linkre kattintva kitörölhetik a platform által tárolt email-címeket.
Mennyire általános ez a jelenség? Csak a Facebook tudna árnyékprofilokat előállítani? 
 
Az algoritmusunk elvileg ugyanúgy működik más közösségi oldalak esetében
 is, ha ismertek a hálózaton belüli kapcsolatok, illetve tudjuk, hogy 
melyik hálózaton kívüli személyeket ismerik a tagok. A Facebooknál az 
email-címeken kívül ez az ún. "photo tagging" opcióval is 
működik, mivel a képeken név szerint be lehet jelölni a nem 
Facebook-tagokat is. De elmondható, hogy általánosan előrejelezhetünk 
kapcsolatokat olyan közösségi hálók esetén, amikhez kapcsolódik egy 
levelezőprogram. A Google+ ilyen tekintetben szintén egy példa lehetne.
Forrás: Transindex 




 
 
1 megjegyzés:
mindenképpen elgondolkodtató...
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.